DE 10 KOSTBUD

Jeg har lavet 10 kostbud, som en let guide til, hvordan du kan spise og få masser af vitalitet samt velsmag. Her kan alle være med og få en masse retur i forhold til den tid de bruger og den indsats de gør. Og bag alle kostbuddene er der selvfølgelig logik, indsigt og videnskab.

Alle mine opskrifter følger selvfølgelig de 10 kostbud.

Dem får på du skrift lige her:

  1. Spis dig smuk i grøntsager, bær og frugter hver dag – mindst 600 gr, men hellere 1 kg, helst flere grøntsager end bær og frugter og meget gerne økologisk
  2. Spis protein af ordentlig kvalitet til hvert eneste måltid
  3. Skån din krop for al det tilsatte sukker – både det synlige, det usynlige og det kunstige
  4. Sky ikke fedt – de rigtige fedtstoffer er sunde, så fokuser på type og kvalitet
  5. Spis bælgfrugter, nødder, frø og kerner hver eneste dag
  6. Hvis du spiser kornprodukter, så vælg fuldkornsprodukter og fuldgryn – de raffinerede korn kan kroppen ikke bruge
  7. Drik 1½-2 liter vand, ren grøntsagsjuice, grøntsagsjuice med lidt frugt i, grøn te, hvid te, sort the og urtete hver dag – hvis du bare må have kaffe eller alkohol, så gå efter nydelse og kvalitet, lidt men godt
  8. Spis regelmæssigt – spring aldrig morgenmaden over og få hovedmåltiderne. Andre spisemønstre kan være relevante, hvis du er parat til det
  9. Spis afbalancerede måltider med sundt fedt, kvalitetsprotein, “hele” kulhydrater og grøntsager – gerne så økologisk som muligt. Det gør du ved at spise efter T-tallerken-modellen og evt. ændre balancen efter dine behov
  10. Selv med så god mad, er det en god idé at tage en daglig multivitamin/mineral, et D-vitamintilskud, omega-3 fedtsyrer og eventuelt mælkesyrebakterier – hvis du vil understøtte med flere kosttilskud, så rådfør dig med fagfolk først

NB: Kalorier tæller selvfølgelig, så konceptet kalorier ind vs kalorier ud er ikke forkert. Men typen og kvaliteten af kalorierne samt deres timing og din krops tilstand har også noget at skulle have sagt, i forhold til om du tager på eller taber dig…og hvad du tager på eller taber, for bliver det fedt, væske og/eller muskelmasse?

Udover de 10 kostbud, er der selvfølgelig også et par andre ting, du skal være opmærksom på, hvad angår mad og sundhed.

Kalorier spiller selvfølgelig også en rolle. Men frem for at starte med at kigge på kalorier, så start med at spise rigtig mad j.f.r. mine 10 kostbud. Hvis maden er dårlig, så spiser du blot mindre skrammel, hvis du kun ser på kalorier. Desuden har kroppen meget nemmere ved at omsætte energien, i rigtig mad. Der er jo en "instruktionsmanual" med.

Kroppen er bygget med den formodning, at du bevæger dig. Så ja, fysisk aktivitet er også vigtigt. Ikke bare fordi du brænder nogle kalorier af, men fordi det også er en samtale med din krop. En kærlig samtale á la når du spiser rigtig mad.

Søvn, afstressning og glæde er også ret vigtige for din sundhed. Helt ideel mad uden nok søvn, med masser af stress og dårligt humør, det gør dig på ingen måde i topform. Til gengæld giver god mad dig alle ressourcerne til nemmere at sove og håndtere stress.

DE 5 LIVSSTILSBUD

  1. Vi har fundet ungdommens kilde. Den hedder sved…så bevæg dig hver eneste dag. 30 minutter er absolut minimum, men mere kan være bedre. Desuden er decideret træning bedre end generel bevægelse
  2. Uden søvn dur helten og heltinden ikke, så sørg for at få sovet. Alt under 6 timer er for lidt og meget tyder på, at timerne mellem 22:00 og 02:00 giver allerstørst udbytte
  3. Stress påvirker ikke kun dit sind og humør, men også din krop. Så reducer stressen eller betal prisen!
  4. Det er ikke kun din krop, der har behov for træning. Dit sind og din hjerne kan også trænes. Så uddannelsen, udfordring, ny viden, meditation, mindfullness og gode relationer er alle vigtige
  5. Rygning er skadeligt…også en lille smule!

DOWNLOAD DE 10 KOSTBUD OG 5 LIVSSTILSBUD ANNO 2014 HER

KLIK HER FOR AT DOWNLOADE DE 10 KOSTBUD OG 5 LIVSSTILSBUD SOM EN PDF-FIL

 
logo